Roadracing Om sporten / Linker
Om sporten
Fartsbehov og konkurranseinstinkt er trolig medfødt hos menneskene. Begrepet kappkjøring oppstod antagelig parallelt med oppfinnelsen av hjulet. Da tohjulte motorkjøretøy så dagens lys rett før århundreskiftet, var kappkjøring den mest naturlige ting i verden å bruke dem til. Konkurranser har alltid vært hovedincitamentet for motorsyklenes teknologiske utvikling. Med syklenes tilpasning til forskjellige bruksområder har også motorsykkelsporten utviklet seg i grener. Faktisk er forskjellen mellom idrettsgrenene og syklene som bruker blitt så stor at det er vanskelig å se at de har felles utgangspunkt. Spissformulert har Roadracing og Speedway omtrent like mye til felles som langrenn på ski og hurtigløp på skøyter. Motorsykkelløp er ikke en idrett, det er mange. Både overfor det generelle publikum og berørte offentlige myndigheter er det derfor viktig å understreke at de forskjellige grenene av motosykkelidretten har høyst forskjellige anleggs- og arealbehov. Som det engelske navnet røper, var utgangspunktet for Roadracing konkurransekjøring på landevei. Fortsatt arrangeres løp på offentlig vei forskjellige steder i verden, men av sikkerthetsårsaker foregår sporten i dag for det meste på spesialkonstruerte baner og simulerte landeveier. På Roadracing banene er alle landeveiens farer som f.eks lyktestolper, fortauskanter og møtende trafikk eliminert. Roadracing er teknologisk, den mest avanserte grenen i motorsykkelidretten, og har samtidig mest til felles med vanlig gatekjøring med motorsykler. I Norge finnes det tre baner for Roadracing; Rudskogen Motorsenter i Østfold, Norsk Trafikksenter - Vålerbanen i Hedmark og Arctic Circle Raceway i Nordland. Banene er asfalterte, fra 1,8 til 3,7 kilometer lange, og med banebredde fra 5 til 15 meter. De enkelte banene er av sikkerhetsårsaker konstruert for en kjøreretning. For å kvalifisere til start kjøres tidstrening. Til fellesstarten stiller førerne opp i rekker på fire, hvor plasseringen avgjøres av rundetidene på tidstrening. Avhengig av løpets status og banens kapasitet kjøres løp med fra 24 til 40 deltagere. Normal løpslengde er 4-6 mil, og førstemann til mål er vinner. Avhengig av banens hastighetsppotensiale varer et løp fra 20-30 minutter.

Syklene
Klasser for slagvolum fra 125 til 1.000 kubikk. Reglene spesifiserer også totakt- eller firetaktmotorer, sykkelens vekt og sylinderantall. I tillegg til de vanlige konkurransene med moderne motorsykler konkurreres det også med eldre maskiner (Classic racing) oppdelt etter årstall for når syklene ble produsert. Motorsykler kun til baneracing er fritatt fra vei og importavgifter.

Sikkerhet/Utstyr
Påbudt med godkjent helhjelm, skinndress, skinnhansker og støvler, samt en solid skinne som beskytter ryggen.

Førerkrav/Aldersgrense
For å få Roadracing-lisens må man være tilsluttet klubb i NMF, ha legeattest for roadracing, samt gjennomføre og bestå et lisenskurs med teori og praksis. B-lisens gir rett til å starte i debutantklasser. Etter tilstrekkelig mange løp og plasseringer tildeles A-lisens, som gir anledning til bla. å delta i norgesmesterskap og internasjonale konkurranser. Fra det året man fyller 14 år kan man begynne å kjøre. Classic racing regnes som mosjonsidrett og kan utøves med A, B eller egen Classic lisens.

Praktiske råd
Ta kontakt på roadracing@nmkoslo.no for mer informasjon og råd.




Logg inn