Supermotard Om sporten / Linker
Om sporten
Supermotard er en forholdsvis ny motorsportgren, både i Norge og utlandet, og ble først dratt igang i Frankrike mot slutten av 90-tallet. Sporten rekruterte raskt aktive førere fra andre motorsykkelgrener. Banen er rundt 70 % asfalt og 30 % grus, gruspartiet minner mer om en motocrossbane med muligheter for blant annet hopp og konstruerte dumper. Banen skal være minimum 8 m bredd og lengde på ca 1300 m. Idag kjøres det mye på deler av go-cart og roadracingbaner. En supermotardkonkurranse kjøres med felles start, og det kjøres da i heat på 8 runder. Disse heatene kan rask utarte seg til å bli svært så underholdende for publikum, da noen av førerne har mer kjennskap til gruskjøring mens andre er sterkest på asfalt.

Syklene
Modifiserte Cross/Endurosykler, bl.a 17" felger og hjul (og slicks).

Sikkerhet/Utstyr
Påbudt med crosshjelm/briller, skinndress med kne, albue skulderbeskytter, skinnhansker og motocross-/skinnstøvler, samt en solid skinne som beskytter ryggen. Mange bruker og helhjelm.

Førerkrav/Aldersgrense
I Norge organiseres Supermotard idag under motocrosskomiteen, men det er et eget supermotard reglement. Du finner også supermotardløpene på terminlista for motocross. Aldergrense er 16 år for de klassene som kjøres i Norge. Du må ha lisens for motocross, enduro, roadracing for å kjøre.

Praktiske råd
Ta kontakt på supermotard@nmkoslo.no for mer informasjon og råd.




Logg inn